Kalibracija barv v astrofotografiji – prave barve zvezd, galaksij, kometov in planetov!

Ste se že kdaj vprašali, zakaj so vaše fotografije nočnega neba, posnete z digitalnim fotoaparatom, na primer zasičene z rumeno barvo? Razlogov za to nevšečnost je več! Občutljivost digitalnega čipa na posamezno valovno dolžino je različna, zato pri dolgih časih osvetlitve določen spekter prevlada. Veliko je odvisno tudi od višine objekta nad obzorjem, opazovalnih razmer (svetlobno onesnaženje, Luna itd.) in še bi lahko naštevali. Vse pomanjkljivosti pa enostavno odpravimo s kalibracijo barv, ki je za pravo barvno podobo zvezd, galaksij, meglic, kometov in planetov na naših barvnih fotografijah zelo pomembna. Metod, kako naredimo barvno kalibracijo, je sicer več, prikazali pa bomo eno, ki je sila enostavna. Vemo, da so zvezde na našem nebu različnih barv – rdečkaste, modrikaste, oranžne, rumene, bele itd. Cilj naše barvne kalibracije torej je, da bo bela zvezda na naši fotografiji res bela, posledično pa bodo tudi ostali objekti na sliki pravilnih barv.

Barvna kalibracija astronomskih fotografij - galaksije, meglice, kopice, kometi in planeti.
Fotografija kroglaste kopice M 13 pred in po barvni kalibraciji.

Morda še nasvet! Za lažjo barvno kalibracijo si je priporočljivo poiskati kakšno referenčno fotografijo istega objekta, ki jo je posnel kakšen vrhunski astrofotograf. Tako bo vse skupaj potekalo veliko lažje, saj se bomo lahko opirali na stvarno sliko. Kako barvna kalibracija poteka v praksi? V programu Photoshop odpremo RGB sliko. Pod Window si odpremo okno za Histogram, v katerem izberemo Colors. Kot vidimo, so vsi trije barvni kanali slabo poravnani, predvsem izstopa moder barvni kanal, kar je očitno tudi iz naše fotografije (PREJ). Pod Adjustments (rdeč krogec) izberemo Levels. V oknu Adjustments za Levels (če ga ni, v meniju pod Window izberite Adjustments) vidimo naš RGB histogram. Izberemo posamezni barvni kanal (Red, Green in Blue) ter za vsak posamezni barvni kanal prilagajamo vrednosti. Vrednosti prilagajamo toliko časa, dokler vsi trije barvni kanali v glavnem Histogram oknu (Colors) niso pravilno poravnani. Končni rezultat lahko vidite na animaciji prej – potem. Barvna kalibracija bo vsekakor zahtevala nekaj vaje!

Postopek barvne kalibracije astronomskih fotografij
Postopek barvne kalibracije je v programu Photoshop je enostaven, zahteval pa bo nekoliko vaje!

Podobno, kot na primeru kroglaste kopice M 13 lahko barvno kalibracijo naredimo tudi na sliki kometa, ki je bil posnet z digitalnim fotoaparatom. Kot vidite, je osnovna slika zasičena z rdečo barvo, pogled na histogram pa nam razkrije popolnoma nepravilno razporeditev barv. Tudi v tem primeru na fotografijo dodamo plast Levels, nadaljnji postopek pa je enak. Ker pa vaja dela mojstra, si lahko na spletni povezavi prenesete sliko kroglaste kopice M 13 in vadite barvno kalibracijo. Postopek barvne kalibracije je zelo podoben tudi v brezplačnem programu Gimp.

barvna-kalibracija-komet
Fotografija kometa Lovejoy pred in po barvni kalibraciji.