Spika, januar 2022

Novo leto, nov začetek, nov optimizem … nova Spika!

Letos smo si v uredništvu po dolgem času pripravili seznam tem, s katerimi vas bomo poskušali prepričati, da začnete čim več opazovati. Teorija je sicer super, a pravi namen ljubiteljskega ukvarjanja z astronomijo je opazovanje in spoznavanje nočnega neba in dogajanja na njem. To ne pomeni, da vas bomo silili k nakupu teleskopov. Nikakor. Veliko lepega in zanimivega lahko doživimo pod zvezdnim nebom tudi med opazovanji brez optične pomoči ali morda z daljnogledom, ki ga imamo že doma. Nenazadnje je temu namenjena cela knjiga Glej jih, zvezde, ki jo že več let uspešno izdajamo.

Trudili se bomo, da bomo za vsako številko pripravili Spikin izziv, ki bo enkrat težji, drugič lažji. Trudili se bomo, da bo v vsaki številki vsaj en opis osnovne astronomske opreme in kakšen test teleskopa ali drugega opazovalnega pripomočka. In še naprej se bomo trudili, da bi naše učitelje po osnovnih in srednjih šolah prepričali, da je astronomija za učence in dijake nujno potrebna, saj vse ankete kažejo, da jih v nižjih razredih te teme zelo zanimajo, potem pa vnema upade. In po našem skromnem mnenju je glavni razlog v ”katastrofalnem, zbirokratiziranem šolskem sistemu, ki ne dohaja izzivov časa,” kot se je slikovito izrazil Zorko Vičar.
Globalnega pogleda na naš planet ni in ne more biti brez osnovnega poznavanja astronomije! Tega učencem ne moreta dati niti geografija niti fizika! In prav globalni pogled na naš planet lahko reši globalne težave, ki jih imamo in ki nas v prihodnosti še čakajo oziroma bolje rečeno ogrožajo. S sedanjimi politiki, ki samo bla, bla, blajajo, tega ne bomo rešili. Potrebujemo nove, ki bodo vedeli vsaj to, kakšna je razlika med Zemljo, Venero in Marsom! In te nove bi morali šele vzgojiti, a nič ne kaže, da nam bo uspelo. Med naročniki Spike je namreč vsako leto vse manjše število šol. In najbolj nas razjezi, ko za razlog odpovedi navedejo, da ”novega učitelja to ne zanima.” Ljudje božji! Učitelja mora zanimati to, kar zanima učence! Dober učitelj je serviser učencev in njihovih različnih zanimanj. Slab učitelj pa jih oblikuje po svoji podobi oziroma po liniji najmanjšega odpora. A pustimo ta gordijski vozel za kdaj drugič. Prihaja namreč nova Spika in z njo novi izzivi! Veliko zanimivega branja in čim več jasnih, mrzlih, zimskih noči!

Kazalo januar 2022:

5 novice
10 novice: Bo misija Lunar Vertex rešila uganko lunarnih vrtincev?
12 Astronomija v naših šolah (VI)
16 filozofija astronomije: Veliki pok – mit ali znanost?
18 kronika: Deset dogodkov, ki so zaznamovali leto 2021
19 efemeride za februar
Večerno nebo v februarju, 19
Sonce in Luna v februarju, 28
Planeti v februarju, 29
23 letno kazalo 2021
30 kometi: Kot Seiichi Yoshida
32 astrofotografija: Novo: astrokamere Player One
34 Spikin izziv: posnemimo cikel Mire Kita
35 luna in jaz: »Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa!« – I.
39 amaterji/zanimivosti: Velikost polne lune
40 kometi: Zgodba o dveh kometih (in nekaj deset utrinkih)
42 galerija: in memoriam: Primož Cigler (1990–2021)
46 kometi v decembru, januarju in februarju